Asystent parkowania w pojazdach BMW

Kolejny poradnik poświęcimy asystentowi parkowania, który występuje w samochodach BMW już od bardzo dawna. Pierwsze modele, które posiadały ów system, pojawiły się jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Nie oznacza to jednak, że inni producenci nie mieli tego systemu jeszcze wcześniej, jednak w tym przypadku nie będziemy sięgać aż tak daleko. Wystarczy nam, że BMW – choć miało dość wcześnie asystenta parkowania – to jednak nie było w tej dziedzinie pionierem. Wyjaśnijmy więc jak ten system działa i ewentualnie jakie mogą być jego usterki.

Działanie asystenta parkowania polega na czujnikach, które umieszczone są wokół auta. Zazwyczaj mamy cztery z przodu i cztery z tyłu. W starszych modelach BMW czujniki były umieszczone tylko z tyłu samochodu. Dawniej system opierał się o to, że im bliżej byliśmy przeszkody, tym głośniej informował nas o tym specjalny brzęczyk w środku samochodu. Nowsze modele natomiast mają już system zintegrowany z ekranem komputera pokładowego, na którym widzimy sylwetkę auta oraz wyszczególnione odczyty z każdego czujnika. Dzięki temu wiemy jak blisko przeszkody się znajdujemy i od której konkretnie strony się ona znajduje. Dzięki asystentowi parkowania, który montuje się w BMW, mamy możliwość o wiele łatwiejszego parkowania, bez ryzyka że uszkodzimy samochód. Pojazdy tej marki bywają często dość duże, przez co niedoświadczonemu kierowcy nietrudno jest doprowadzić do stłuczki. Jesteśmy też o wiele lepiej zabezpieczeni przed kolizją z pieszym, ponieważ gdy tylko ktoś znajdzie się za samochodem, zostaniemy o tym ostrzeżeni.

Czasami asystent parkowania ulega uszkodzeniu. Wtedy system nie działa i pojawia się błąd. By móc go odczytać, potrzebujemy kabla diagnostycznego, który podłączamy do laptopa lub specjalnego skanera. Starsze modele BMW można diagnozować kablami, które są w sprzedaży za kilkadziesiąt złotych, natomiast modele wyprodukowane po roku 2004 mają już szynę CAN, która wymaga specjalnego skaner,a by podłączyć się do auta. Z punktu widzenia kierowcy wygląda to tak, że gdy nie działa nam któryś z czujników, to system nie uruchomi się wcale. Wciskając przycisk aktywujący zamiast zielonej lampki będzie migać żółta dioda, a na ekranie komputera pokładowego ujrzymy komunikat o błędzie. Może się również zapalić kontrolka serwisowa na zegarach. Naprawa systemu asystenta parkowania jest dosyć łatwa. Wystarczy bowiem sprawdzać po kolei wszystkie czujniki i jeśli trafimy na ten, który nie działa, wystarczy go wymienić. Czujniki możemy zakupić na rynku wtórnym bardzo tanio, co powoduje, że naprawa – przynajmniej mając starsze BMW – jest tania i prosta do wykonania nawet samemu. Warunkiem jest posiadanie interfejsu diagnostycznego (kabla) oraz obsługującego go laptopa.

Jak możemy się przekonać, asystent parkowania to bardzo dobre rozwiązanie. Należy pochwalić producenta BMW, że stosuje do praktycznie w każdym modelu, nawet w najuboższych wersjach wyposażenia. Asystent znacznie zwiększa bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas parkowania i cofania. Nie tylko trudniej jest uszkodzić auto poprzez zarysowanie go, ale także o wiele mniejsze jest ryzyko potrącenia pieszego, gdyby akurat pojawił się za naszym autem.

Czytaj więcej o asystencie parkowania w samochodach BMW:

https://warszawa.bmw-bawariamotors.pl/samochody-uzywane-do-odbioru/

http://bmw-uzywane.com.pl/pl/wyszukiwarka?promocja=1

https://katowice.bmw-bawariamotors.pl/kontakt/Autoryzowany%20serwis%20MINI.